Avis som personalegode

PB halv 250 actislogo.jpg

 

Beskatningen afhænger især af, om avisen har betydning for arbejdet

Med det danske skatteniveau har der gennem årene været stor interesse for beskatningen af personalegoder. Det gælder også for beskatningen af fri avis. Mange forhold spiller ind, når en eventuel skattepligtig værdi skal opgøres. Det har således betydning, om avisen i overvejende grad stillet til rådighed af hensyn til medarbejderens arbejde, Ligesom det spiller ind, om medarbejderens husstand selv holder avis. Aviser, som en medarbejder kun kan læse på arbejdspladsen, er ikke skattepligtige for medarbejderen.

Ikke i overvejende grad af hensyn til arbejdet

Hvis en avis ikke i overvejende grad er ydet af hensyn til arbejdet, får husstanden dækket sit privatforbrug med avisen leveret på bopælen og betalt af arbejdsgiveren. Der skal så ske beskatning af avisens markedsværdi som B-indkomst. Det gælder dog ikke, hvis husstanden allerede selv holder en daglig avis. Så er husstandens privatforbrug dækket. Modtagelse af én avis betalt af arbejdsgiver kan derfor værdiansættes til 0 kr., da der ikke er et sparet privatforbrug.

I overvejende grad af hensyn til arbejdet

Som udgangspunkt gælder, at en eller flere aviser i overvejende grad anses for at være til brug for arbejdet, hvis en arbejdsgiver uden lønnedgang tilbyder sine ansatte fri avis. Avisens værdi kan i så fald indgå under den såkaldte bagatelgrænse på 5.500 kr. for personalegoder.

Husstanden holder selv en daglig avis

Hvis husstanden allerede selv holder en daglig avis, er husstandens privatforbrug som udgangspunkt dækket. Den eller de aviser, der stilles til rådighed af arbejdsgiveren, kan derfor - ligesom ovenfor - værdiansættes til 0 kr. i relation til bagatelgrænsen.

Husstanden holder ikke selv en daglig avis

Holder den ansattes husstand ikke selv avis, er reglerne anderledes. Hvis avisen er modtaget i arbejdsgiverens interesse og er nødvendig til brug for arbejdet, skal avisens markedsværdi indgå i relation til bagatelgrænsen. Modtages flere aviser fra arbejdsgiveren, er det markedsværdien af den avis, der udgør det typiske daglige privatforbrug for den pågældende medarbejder, der skal lægges til grund.

Bruttolønsordning

Hvis en ansat går ned i løn for at få en eller flere aviser betalt af arbejdsgiveren, peger det i retning af, at godet ikke i overvejende grad er ydet af hensyn til arbejdet. Her skal arbejdsgiveren konkret kunne begrunde, at avisen i overvejende grad er stillet til rådighed af hensyn til den ansattes arbejde, for at den kan gå ind under bagatelgrænsen.

 

Nyheder

Investorfradrag

Du får et ekstra fradrag

Personer får fra og med 2019 fradrag for investeringer i unoterede selskaber. Man kan maksimalt få fradrag for investering på op til 400.000 kr., (og op til 800.000 kr. fra 2023) og fradraget beregnes med 59% og som et ligningsmæssigt fradrag. Værdien er dermed ca. 15%. En investering på 100.000 kr. medfører altså at du får ca. 15.000 kr. af Skat.

Det medfører komplicerede regler nedenfor, men trods alt indføres skattefradrag ved investeringer, hvilket vi hilser velkomment.

Læs mere…

Iværksætterselskaber afskaffes

Hvornår?

Der er den 28. februar 2019 fremsat lovforslag om afskaffelse af ordningen om iværksætterselskaber.
Fra den dag lovforslaget vedtages, kan der ikke længere stiftes Iværksætterselskaber.
Det er uvist hvornår det vedtages, men det er sat til 1.behandling i Folketinget den 12. marts 2019. 

Læs mere…

Ferieloven er ændret

ferie

Dette har en likviditetsmæssig betydning for arbejdsgivervirksomheden.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Konkurrencer og skat

2019 01 konkurencer og skat

Vinderen af en konkurrence skal ofte ikke betale skat. Men det skal virksomheden der holder konkurrencen.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Kontante penge i virksomheden

2018 12 kontanterDer er ændret i reglerne for kontanter. Og lidt forvirring, da der er forskelle regler for betaling og modtagelse.

 

 

 

 

Læs mere…

Seneste publikationer

Revisor Informerer tema nummer februar 2019

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Effektivisér driften ved brug af ny teknologi

  • Spar penge ved at drive din egen digitale inkassovirksomhed

  • Teknologi og automatisering sikrer en effektiv debitorstyring

  •  Digitalisering af hverdagens arbejdsgange
  •  Med digitalisering følger trusler

 billed123