Fradrag for hjemmearbejdsplads?

Svært at opnå fradrag for arbejdsværelse

Internettets stadig større udbredelse og hastighed har medført, at antallet af hjemmearbejdspladser er vokset betydeligt. Det gælder for såvel lønmodtagere som for selvstændigt erhvervsdrivende. I forbindelse med oprettelsen af disse arbejdspladser, bliver der ofte talt om eventuelle fradragsmuligheder.

 


Sjældent fradrag til lønmodtagere for lokaleudgifter

Der gives som udgangspunkt ikke fradrag for lønmodtageres udgifter til arbejdsværelse i hjemmet, heller ikke selvom der udføres hjemmearbejde, eller der er tale om et bijob. Når retspraksis undtagelsesvis giver fradrag, skal der være tale om et lokale, der gennem møblering, udstyr og adgangsforhold mv. må anses for særligt indrettet med henblik på erhvervsmæssig udnyttelse. Hvis indretningen ikke udelukker anvendelse som almindeligt opholdsrum, skal intensiteten af den erhvervsmæssige brug være så omfattende, at anvendelsen som muligt opholdsrum er helt underordnet. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag der - evt. sammen med andre fradrag - skal overstige bundgrænsen for lønmodtagerudgifter.

Selvstændigt erhvervsdrivende

Praksis har for selvstændige stort set været på linje med det for lønmodtagere gældende. Om en erhvervsdrivende kan trække udgifter til arbejdsværelse fra i forbindelse med indkomstopgørelsen, bliver afgjort efter en samlet konkret vurdering, hvor man lægger vægt på, hvordan arbejdsværelset er indrettet, samt hvor meget den selvstændige bruger værelset i sit erhverv.

Erhvervsmæssigt begrundet

Den erhvervsmæssig begrundelse kan for eksempel være, at virksomheden har adresse hos ejeren og ikke har andre lokaler ude i byen. Det kan også skyldes, at omfanget eller karakteren af arbejdet kræver et arbejdsværelse hjemme, selv om andre dele af virksomhedens opgaver bliver løst fra en anden adresse.

Bruges kun erhvervsmæssigt

Den særlige indretning betyder, at værelset ikke må bruges til andet end erhverv. Det kan være svært at bevise, og det er ofte på dette punkt fradragsretten falder. Et værelse bliver anset for et særskilt arbejdsværelse, hvis det har skiftet karakter på grund af særlige møbler, udstyr samt særlige adgangsforhold, fx egen indgang direkte udefra. Et værelse, der er indrettet til fx værksted, laboratorium, atelier eller tegnestue med møbler og særligt udstyr, eller som har egen indgang isoleret fra hjemmets øvrige rum, bliver normalt anset for at have skiftet karakter, så det ikke hører med til boligens almindelige opholdsrum.


Fradrag i den personlige indkomst

Fradragsret for udgiften til et kontor i privat bolig må derfor i almindelighed forudsætte, at kontoret i væsentligt omfang anvendes som den selvstændigt erhvervsdrivendes hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid. Fradraget er i så fald en driftsomkostning der fragår i den personlige indkomst.

Nyheder

Investorfradrag

Du får et ekstra fradrag

Personer får fra og med 2019 fradrag for investeringer i unoterede selskaber. Man kan maksimalt få fradrag for investering på op til 400.000 kr., (og op til 800.000 kr. fra 2023) og fradraget beregnes med 59% og som et ligningsmæssigt fradrag. Værdien er dermed ca. 15%. En investering på 100.000 kr. medfører altså at du får ca. 15.000 kr. af Skat.

Det medfører komplicerede regler nedenfor, men trods alt indføres skattefradrag ved investeringer, hvilket vi hilser velkomment.

Læs mere…

Iværksætterselskaber afskaffes

Hvornår?

Der er den 28. februar 2019 fremsat lovforslag om afskaffelse af ordningen om iværksætterselskaber.
Fra den dag lovforslaget vedtages, kan der ikke længere stiftes Iværksætterselskaber.
Det er uvist hvornår det vedtages, men det er sat til 1.behandling i Folketinget den 12. marts 2019. 

Læs mere…

Ferieloven er ændret

ferie

Dette har en likviditetsmæssig betydning for arbejdsgivervirksomheden.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Konkurrencer og skat

2019 01 konkurencer og skat

Vinderen af en konkurrence skal ofte ikke betale skat. Men det skal virksomheden der holder konkurrencen.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Kontante penge i virksomheden

2018 12 kontanterDer er ændret i reglerne for kontanter. Og lidt forvirring, da der er forskelle regler for betaling og modtagelse.

 

 

 

 

Læs mere…

Seneste publikationer

Revisor Informerer tema nummer februar 2019

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Effektivisér driften ved brug af ny teknologi

  • Spar penge ved at drive din egen digitale inkassovirksomhed

  • Teknologi og automatisering sikrer en effektiv debitorstyring

  •  Digitalisering af hverdagens arbejdsgange
  •  Med digitalisering følger trusler

 billed123