Følg actis på linkedin (top)

Regnskab til tiden

Selskabers årsrapport skal indsendes senest 5 måneder efter regnskabsårets udløb. Ellers er der konsekvenser i form af afgifter og i sidste instans tvangsopløsning. Påmindelse om manglende indsendelse kommer i virksomhedens digitale postkasse.

 

Indsendelsesfristen

Selskaber skal indsende årsrapporten senest 5 måneder efter balancedagen. Hvis man har balancedag 31. december, skal årsrapporten således være indsendt til Erhvervsstyrelsen senest 31. maj året efter. Den bliver offentliggjort umiddelbart efter.

Regnskabet skal indsendes elektronisk via en XLM fil i formatet XBRL. Sammen med det elektroniske regnskab skal medsendes en PDF fil med regnskabet, og det er dette, der bliver offentliggjort.

Fristen for børsnoterede selskaber er 4 måneder.

Påkravsbrev

Hvis regnskabet ikke bliver indleveret, udsender Erhvervsstyrelsen et påkravsbrev og minder om indsendelse. Erhvervsstyrelsen skal lige opdage, at der mangler indsendelse for et givet selskab, og påkravsbrevene er derfor historisk udsendt ca. 14 dage efter fristen. Hvis man har balancedag 31. december, er påkravsbrevene typisk udsendt medio juni året efter.

I påkravsbrevet gives en frist på 8 dage. Hvis årsrapporten er indsendt inden for denne frist, er der ingen konsekvenser.

Påkravsbrevet sendes som noget nyt til selskabets digitale postkasse. Dette starter 1. juni 2014. Det er virksomhedens ansvar at læse posten i denne postkasse (ligesom almindelig post). Pas på med at overse post i den digitale postkasse, og dermed overse et påkravsbrev.

Afgifterne

Indsendes årsrapporten senere end 8 dages fristen, skal ledelsen betale afgifter. Den førte måned (juni måned, hvis man har balancedag ved udgangen af december) udløser en afgift på 500 kr. per ledelsesmedlem. For 2. påbegyndte måned (juli), pålægges hvert ledelsesmedlem en afgift på 2.000 kr. Og for 3. påbegyndte måned (august), pålægges hvert ledelsesmedlem en afgift på 3.000 kr., som også er maks.

Det er ledelsesmedlemmerne personligt der pålægges disse afgifter. Selskabet kan derfor ikke betale afgiften. Der ville i situationen i selskabet opstå et tilgodehavende hos ledelsesmedlemmet, som vil være ulovligt, skal forrentes, noteoplyses og oplyses i den kommende årsrapport.

Tvangsopløsning

Hvis årsrapporten ikke er modtaget i Erhvervsstyrelsen i behørig stand rettidigt, kan Erhvervsstyrelsen anmode om tvangsopløsning af selskabet. Dette sker 4 uger efter dato i påkravsbrevet.

Selskabet kan genoptages fra tvangsopløsningen hvis kapitalen er til stede i selskabet og såfremt der ikke eksisterer ulovlige lån til selskabsdeltagere. En godkendt revisor, skal undersøge forholdene og erklære sig om disse to forhold. Undersøgelserne omfatter at revisor opnår bevis for at forholdene er opfyldt.

Hvis selskabet inden for 5 år tidligere har været under tvangsopløsning, kan genoptagelse ikke finde sted, og selskabet bliver faktisk opløst.

Sæsonudsving på et revisionskontor

Du skal undgå afgifter og overholde spillereglerne. Dette vil vi gerne hjælpe til med.

Rigtig mange selskabet har balancedag 31. december. Så vi har typisk travlt med revision og med at assistere med opstilling af årsrapporten, i perioden 1. januar til 31. maj.

Personer med udvidet selvangivelse har frist til indlevering den 1. juli, så i juni måned har vi travlt med dette.

Det passer os med andre ord ret dårligt, at der kommer et selskab med forsinket årsrapport i juni måned, hvis dette kunne undgås. Husk derfor selskabets årsrapport, gerne i god tid.

Kontakt os, hvis du vil høre mere.

Nyheder

Persondata

Alle virksomheder skal forholde sig til persondata. Nye regler træder i kraft på området 25. maj 2018. Vi giver et kort overblik over, hvad du som mindre virksomhed skal lave.

Læs mere…

Betal skat og undgå konkurs

bankruptcy-2774825 960 720SKAT er blevet meget mere aggressive i deres strategi med at inkassere penge.

Læs mere…

Bitcoins, dårlig skattemæssig behandling

 Virtuel valuta giver udfordringer og store ulemper ved beskatning.

Læs mere…

BoligJobordningen bliver permanent

 Det første der skal besluttes når man starter virksomhed, er virksomhedens navn.

Læs mere…

Hvad må min virksomhed hedde?

 Det første der skal besluttes når man starter virksomhed, er virksomhedens navn.

Læs mere…

Seneste publikationer

Revisor Informerer 1. kvartal 2018

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Årsregnskabet – hvad skal du vælge?

  • Snart tid til at indberette årsrapport

  • En GPS-tracker giver IC Isolering overblik og overskud

  • Medarbejdere behøver kun at betale kostpris

  • Lån til ledelse og kapitalejere kan være meget dyre

  • Skattefri iPad – et populært personalegode

 

 Revisor informere 1. kvt 2018