Regnskab til tiden

Selskabers årsrapport skal indsendes senest 5 måneder efter regnskabsårets udløb. Ellers er der konsekvenser i form af afgifter og i sidste instans tvangsopløsning. Påmindelse om manglende indsendelse kommer i virksomhedens digitale postkasse.

 

Indsendelsesfristen

Selskaber skal indsende årsrapporten senest 5 måneder efter balancedagen. Hvis man har balancedag 31. december, skal årsrapporten således være indsendt til Erhvervsstyrelsen senest 31. maj året efter. Den bliver offentliggjort umiddelbart efter.

Regnskabet skal indsendes elektronisk via en XLM fil i formatet XBRL. Sammen med det elektroniske regnskab skal medsendes en PDF fil med regnskabet, og det er dette, der bliver offentliggjort.

Fristen for børsnoterede selskaber er 4 måneder.

Påkravsbrev

Hvis regnskabet ikke bliver indleveret, udsender Erhvervsstyrelsen et påkravsbrev og minder om indsendelse. Erhvervsstyrelsen skal lige opdage, at der mangler indsendelse for et givet selskab, og påkravsbrevene er derfor historisk udsendt ca. 14 dage efter fristen. Hvis man har balancedag 31. december, er påkravsbrevene typisk udsendt medio juni året efter.

I påkravsbrevet gives en frist på 8 dage. Hvis årsrapporten er indsendt inden for denne frist, er der ingen konsekvenser.

Påkravsbrevet sendes som noget nyt til selskabets digitale postkasse. Dette starter 1. juni 2014. Det er virksomhedens ansvar at læse posten i denne postkasse (ligesom almindelig post). Pas på med at overse post i den digitale postkasse, og dermed overse et påkravsbrev.

Afgifterne

Indsendes årsrapporten senere end 8 dages fristen, skal ledelsen betale afgifter. Den førte måned (juni måned, hvis man har balancedag ved udgangen af december) udløser en afgift på 500 kr. per ledelsesmedlem. For 2. påbegyndte måned (juli), pålægges hvert ledelsesmedlem en afgift på 2.000 kr. Og for 3. påbegyndte måned (august), pålægges hvert ledelsesmedlem en afgift på 3.000 kr., som også er maks.

Det er ledelsesmedlemmerne personligt der pålægges disse afgifter. Selskabet kan derfor ikke betale afgiften. Der ville i situationen i selskabet opstå et tilgodehavende hos ledelsesmedlemmet, som vil være ulovligt, skal forrentes, noteoplyses og oplyses i den kommende årsrapport.

Tvangsopløsning

Hvis årsrapporten ikke er modtaget i Erhvervsstyrelsen i behørig stand rettidigt, kan Erhvervsstyrelsen anmode om tvangsopløsning af selskabet. Dette sker 4 uger efter dato i påkravsbrevet.

Selskabet kan genoptages fra tvangsopløsningen hvis kapitalen er til stede i selskabet og såfremt der ikke eksisterer ulovlige lån til selskabsdeltagere. En godkendt revisor, skal undersøge forholdene og erklære sig om disse to forhold. Undersøgelserne omfatter at revisor opnår bevis for at forholdene er opfyldt.

Hvis selskabet inden for 5 år tidligere har været under tvangsopløsning, kan genoptagelse ikke finde sted, og selskabet bliver faktisk opløst.

Sæsonudsving på et revisionskontor

Du skal undgå afgifter og overholde spillereglerne. Dette vil vi gerne hjælpe til med.

Rigtig mange selskabet har balancedag 31. december. Så vi har typisk travlt med revision og med at assistere med opstilling af årsrapporten, i perioden 1. januar til 31. maj.

Personer med udvidet selvangivelse har frist til indlevering den 1. juli, så i juni måned har vi travlt med dette.

Det passer os med andre ord ret dårligt, at der kommer et selskab med forsinket årsrapport i juni måned, hvis dette kunne undgås. Husk derfor selskabets årsrapport, gerne i god tid.

Kontakt os, hvis du vil høre mere.

Nyheder

Er dit selskab under tvangsopløsning?

Hvis man ikke indsender et selskabs årsregnskab, sendes selskabet til tvangsopløsning hos Skifteretten.

Fork-in-the-Road-e1474463055546

 

 

 

 

 

Læs mere…

Gavekort og moms – større tab i vente

Fra 1.7.2019 skal moms af gavekort som noget nyt oftest betales ved udstedelsen.

2019 07 gavekort og moms

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Registrering af varebiler

Regler fra 1.7.2019 skal modvirke social dumping og snyd med varebiler.

2019 06 registrering af varebiler

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Korttidsudlejning af helårsbolig

Korttidsudlejning 2018-2020

Korttidsudlejning er det modsatte af langtidsudlejning. Ved langtidsudleje forstås udlejning af hele eller dele af helårsbolig i en sammenhængende periode på mindst 4 måneder og til den samme person/personer. Korttidsudlejning er fx udlejning i en weekend gennem Airbnb, en anden formidler eller rent privat.

2019 05 korttidsudlejning af hel  rsbolig

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Investorfradrag

Du får et ekstra fradrag

Personer får fra og med 2019 fradrag for investeringer i unoterede selskaber. Man kan maksimalt få fradrag for investering på op til 400.000 kr., (og op til 800.000 kr. fra 2023) og fradraget beregnes med 59% og som et ligningsmæssigt fradrag. Værdien er dermed ca. 15%. En investering på 100.000 kr. medfører altså at du får ca. 15.000 kr. af Skat.

Det medfører komplicerede regler nedenfor, men trods alt indføres skattefradrag ved investeringer, hvilket vi hilser velkomment.

Læs mere…

Seneste publikationer

Nyt fra din revisor

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Der gælder nye regler om dagpenge fra 1. oktober 2018

  • Afskaffelse af iværksætterselskaber vedtages

  • Her er reglerne for skat og moms når du har virksomhed og bil

  • Husk at få energiafgifterne godtgjort
  • Nu træder nye regler om moms på gavekort i kraft

 Dania