Splitleasing

Leasingkontrakter som arbejdsgiver og arbejdstager deler mellem sig er populære – men bemærk risiciene.

Hvordan er aftalen?

Ved splitleasing er der tale om at arbejdsgiver og arbejdstager deler, eller splitter, leasingaftalen mellem sig.

Med splitleasing kan man køre privat i firmabil uden beskatning, da den private kørsel er dækket af den private aftale som arbejdstager har tegnet med leasingselskabet. Man sparer således skatten af fri bil, men skal i stedet betale den private andel af omkostningerne ved splitleasing, såsom førstegangsydelser, leasingydelser, brændstof, forsikringer, grøn ejerafgift mv. Disse omkostninger bliver delt imellem leasingtagerne, firma og privat.

Det medfører således at alle driftsomkostninger bliver delt imellem arbejdstager og arbejdsgiver. Dermed kan firmaet spare en betydelig del af udgifterne til en firmabil.

Arbejdsgiveren og arbejdstageren modtager begge en månedlig faktura, i forhold til den aktuelle anvendelse af bilen i den forgangne måned. Der bliver lavet to ens leasingkontrakter, henholdsvis en kontrakt med arbejdstager, samt en kontrakt med arbejdsgiver.

Hvor er fælden?

Har man relativt få private kilometer i en dyr firmabil, vil man opleve at splitleasing er økonomisk hensigtsmæssigt og formålstjenesteligt, i forhold til at blive beskattet af fri bil.

Modellen anvendes oftest ved dyre biler, hvor det er dyrt at blive beskattet af fri bil. Modellen har størst gevinst ved en meget lille privat anvendelse.

Prisen ved fri bil

Lad os antage at virksomheden anskaffer en bil til 2.000.000 kr. Bilen anvendes 10% privat og 90% erhvervsmæssigt. Bilen er købt af personens selskab, men leasingomkostningen ville have været 40.000 kr. per måned, eller 480.000 kr. om året.

Medarbejderen beskattes af fri bil, og beskatningsgrundlaget udgør ca. 425.000 kr. og skatten udgør ca. 240.000 kr. Til gengæld kan medarbejderen køre lige så meget man har lyst til, og så meget som virksomheden accepterer at betale.

Prisen ved splitleasing

Ved splitleasing på den samme bil, skal medarbejderen betale 10% af en årlig leasingomkostning på 480.000 kr. Dette udgør 48.000 kr. om året. Der er dermed en besparelse for medarbejderen på 192.000 kr. om året.

Med andre ord, en voldsom besparelse for medarbejderen. Til gengæld bruger medarbejderen kun bilen 10%.

Formalia er afgørende

SKAT har i flere tilfælde accepteret, at splitleasing ikke fører til beskatning af fri bil, under forudsætning af at en række krav er opfyldt. Der er tale om formalitetskrav til de indgåede leasingaftaler og om krav til det kørselsregnskab, som skal danne grundlag for fordelingen mellem erhvervsmæssig og privat kørsel.

Der skal føres dagligt kørselsregnskab, der angiver:

  • Dato for kørslen

  • Kilometertællerens udvisende ved den daglige kørsels begyndelse

  • Kilometertællerens udvisende ved den daglige kørsels afslutning

  • Fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel

  • For den erhvervsmæssige kørsels vedkommende, skal anføres bestemmelsessteder og notater, der sandsynliggør og dokumenterer regnskabets rigtighed.

Hvis køreregnskab ikke accepteres

Hvis kørselsregnskabet ikke er ført korrekt, bliver konsekvensen beskatning.

Man kan ikke regne med, at medarbejderes omkostning på 48.000 kr. om året kan fragå i beskatningsgrundlaget. I situationen vil medarbejderen blive beskattet af bilen til 2.000.000 kr., beskatningsgrundlag 425.000 kr. eller skat ca. 240.000 om året.

Skat kan ændres 3 år tilbage, så hvis man har lagt et fejlagtigt kørselsregnskab til grund i 3 år, bliver der tale om en skattebon på 720.000 kr. Hertil kommer en evt. bøde for at blive beskattes på et forkert grundlag.

Hold styr på formalia.

Splitleasing kan være en særdeles god ide. Særligt hvis der er tale om dyre biler, og hvis der tale om en lille privat anvendelse. Men eksemplet viser at det kan blive meget dyrt, hvis der ikke er styr på formalia.

Tillæg derfor dette meget stor vægt i en aftale om splitleasing.

Kontakt os hvis du vil høre mere.

Nyheder

Revisor skal underrette om uoverensstemmelser om ejere

Revisor m.fl. pålægges en ny underretningspligt til offentligheden om dit selskab.

2019 11 revisor skal indberette uoverensstemmelser

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Få moms fra udlandet tilbage

Når du betaler moms i udlandet erhvervsmæssigt, kan du få pengene tilbage.

2019 09 f   moms fra udlandet tilbage

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Er dit selskab under tvangsopløsning?

Hvis man ikke indsender et selskabs årsregnskab, sendes selskabet til tvangsopløsning hos Skifteretten.

Fork-in-the-Road-e1474463055546

 

 

 

 

 

Læs mere…

Gavekort og moms – større tab i vente

Fra 1.7.2019 skal moms af gavekort som noget nyt oftest betales ved udstedelsen.

2019 07 gavekort og moms

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Registrering af varebiler

Regler fra 1.7.2019 skal modvirke social dumping og snyd med varebiler.

2019 06 registrering af varebiler

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere…

Seneste publikationer

Revisor Informerer 3. kvartal 2019

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Det har stadig store konsekvenser, når selskabets ledelse eller kapitalejere ikke formår fuldstændigt at adskille privatøkonomi fra selskabets økonomi.

  • Du skal være opmærksom på de eventuelle konsekvenser, der er, hvis I overvejer at aflægge årsrapport efter de særlige mikroregler.

  • Det kan blive dyrt, hvis du ikke fører en effektiv kontrol af dine medarbejderes faktiske kørsel.

  • I serien om it-sikkerhed handler dette nummers artikel om offentligt wi-fi, som kan være gift for din it-sikkerhed.

  • Kim Jæger er iværksætter, og han fortæller om sine ambitiøse vækstplaner, udfordringer med forskellige toldsatser og om effektiv kreditorhåndtering.

  • En skattefri seniorpræmie på 30.000 kroner, hvis du forbliver på arbejdsmarkedet i et år efter din pensionsalder.

  • Hvis du er direktør i et selskab eller ejerleder i en personligt ejet virksomhed, er du som udgangspunkt ikke omfatter af de nye regler i ferieloven.

 rev 3