Persondata

Alle virksomheder skal forholde sig til persondata. Nye regler træder i kraft på området 25. maj 2018. Vi giver et kort overblik over, hvad du som mindre virksomhed skal lave.

Forskel på virksomheder

Nogle virksomheder registrerer masser af data. Det kan fx være Facebook, udlejningsvirksomheder, advokater, revisorer, bogholdere, banker mv. Og andre virksomheder der ikke i besiddelse af data, fx en bager hvor kunderne kommer ind fra gaden, og man aldrig hører deres navn eller andet. De to typer virksomheder skal reagere helt forskelligt på kravene til persondata, som skal tilpasses den enkeltes forhold. Vi tager udgangspunkt i en mindre virksomhed, som indsamler data om både kunder og medarbejdere:

Persondatapolitik

Alle virksomheder som behandler persondata, skal have en politik for, hvordan de behandler persondata. Den kan fx omfatte sikringspolitik, slettepolitik, hvordan man sikrer den registreredes rettigheder, hvordan man orienterer datatilsynet ved brud på sikkerheden osv.

Fortegnelse

Stort set alle virksomheder skal have en fortegnelse over de databehandlinger der sker i virksomheden. Denne kaldes en databehandlingsfortegnelse. Der findes mange leverandører af systemer som tilbyder dette, og den kan også laves i regneark eller tekstbehandling eller andet. Fortegnelse skal indeholde navn på og kontaktoplysninger for den dataansvarlige, formålene med behandlingen, beskrivelse af kategorierne af registrerede personer, og kategorierne af personoplysninger, kategorier af modtagere som personoplysningerne bliver videregivet til, angivelse af overførselssted hvis data videregives udenfor EU, de forventede tidsfrister for sletning af de forskellige kategorier af oplysninger og en generel beskrivelse af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.

Databehandleraftale

Der skal være skriftlige (kan herunder være elektroniske) aftaler, med de virksomheder som behandler personoplysninger på vegne af din virksomhed. Det kunne fx være Economic eller Dataløn.
Hvis man er kunde hos Dataløn, vil de i løbet af april måned sende deres databehandleraftale ud.

Risikovurdering

Der skal være en vurdering af risikoen ifm. persondata. Hvis der høj risiko ifm. behandlingsaktiviteterne, skal der være handlingsplaner på området.

Samtykke

Der skal være en række samtykker, hvor den registrerede (fx en kunde eller medarbejder), giver lov til at data indsamles og behandles. Det gælder fx samtykke til nyhedsbreve, lov til at bruge medarbejderbillede på hjemmesiden eller virksomhedens LinkedInprofil, lov til at indsamle oplysninger om straffeforhold ved ansættelse, osv.

Oplysning

Der skal ske oplysning til fx medarbejdere om indsamling og behandling af data, fx sporing via GPS i virksomhedens biler, emailsystemer ved fratrædelse, medarbejderens rettigheder mv.

Privatlivspolitik/cookiepolitik

Hvis din virksomhed har en hjemmeside der anvender cookies, eller som behandler persondata via hjemmesiden (fx kunden skal indtaste sine personoplysninger), skal der være en privatlivspolitik/cookiepolitik som redegør for behandlingen, den registreredes rettigheder osv. Denne kan typisk ligge på hjemmesiden.

Afslutning

Alt dette virker overvældende, især hvis man er en mindre virksomhed. Det skal principielt være på plads den 25. maj 2018, og der er givet mulighed for større bøder, hvis reglerne ikke overholdes.

 

Nyheder

Investorfradrag

Du får et ekstra fradrag

Personer får fra og med 2019 fradrag for investeringer i unoterede selskaber. Man kan maksimalt få fradrag for investering på op til 400.000 kr., (og op til 800.000 kr. fra 2023) og fradraget beregnes med 59% og som et ligningsmæssigt fradrag. Værdien er dermed ca. 15%. En investering på 100.000 kr. medfører altså at du får ca. 15.000 kr. af Skat.

Det medfører komplicerede regler nedenfor, men trods alt indføres skattefradrag ved investeringer, hvilket vi hilser velkomment.

Læs mere…

Iværksætterselskaber afskaffes

Hvornår?

Der er den 28. februar 2019 fremsat lovforslag om afskaffelse af ordningen om iværksætterselskaber.
Fra den dag lovforslaget vedtages, kan der ikke længere stiftes Iværksætterselskaber.
Det er uvist hvornår det vedtages, men det er sat til 1.behandling i Folketinget den 12. marts 2019. 

Læs mere…

Ferieloven er ændret

ferie

Dette har en likviditetsmæssig betydning for arbejdsgivervirksomheden.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Konkurrencer og skat

2019 01 konkurencer og skat

Vinderen af en konkurrence skal ofte ikke betale skat. Men det skal virksomheden der holder konkurrencen.

 

 

 

 

 

Læs mere…

Kontante penge i virksomheden

2018 12 kontanterDer er ændret i reglerne for kontanter. Og lidt forvirring, da der er forskelle regler for betaling og modtagelse.

 

 

 

 

Læs mere…

Seneste publikationer

Revisor Informerer tema nummer februar 2019

I dette nummer sætter vi fokus på:

  • Effektivisér driften ved brug af ny teknologi

  • Spar penge ved at drive din egen digitale inkassovirksomhed

  • Teknologi og automatisering sikrer en effektiv debitorstyring

  •  Digitalisering af hverdagens arbejdsgange
  •  Med digitalisering følger trusler

 billed123